Boganmeldelse: The Shock of the Old

David Edgerton: The Shock of the Old. Technology and Global History Since 1900. Profile Books, London, 2006. 270pp.

Kort og godt: Dette er en fantastisk bog, som burde være pligtlæsning for teknikere, politikere, mediefolk og alle andre.

Forfatteren skriver i sin indledning, at det meste af det, der er skrevet om teknologiens historie er for drenge i alle aldre. Dette er en bog for voksne af alle køn. Pointen er at bøger og artikler om teknologi fokuserer på innovation ikke på brug. På den måde bliver sømpistolen mere interessant end hammeren, selv om brugen af hammeren er mere udbredt end sømpistolen. Det samme gælder inden for alle teknikområder. På verdensplan er der stadig flere cykler end biler, men cyklen er i de fleste teknologibøger reduceret til en parentes: 1870 – 1900, selv om brugen af cykler var stigende i store dele af verden til 1950’erne. Eksemplerne på forfatterens tese er legio.

Et andet forhold, som forbigås af ”teknologihistorikerne” er vedligeholdelse (og brugerforbedringer/customizing). Netop nu (02.02.08) fortæller avisen, at de nye danske redningshelikoptere er ”grounded” på grund af vedligeholdelsesproblemer. Det er først og fremmest en nyhed på grund af de økonomiske implikationer, men selvfølgelig også fordi det danske redningsberedskab nu er afhængigt af 40 år gamle helikoptere.

Forfatteren demonstrerer sin tese i en række kapitler om landenes bidrag til ny teknologi, om krig og teknologi og om drabets teknologi (alt fra insekter over husdyr til mennesker). Interessant er forfatterens diskussion af de nationale strategier for teknologisk innovation. Her er pointen nærmest den, at man ikke nødvendigvis behøver at have gjort opfindelsen for at tjene penge på at lave produktet.

En rigtig øjenåbner af en bog. Bør læses og genlæses.